Методрозробки

План-конспект уроку в 7 класі.

 Дж. Олдрідж "Останній дюйм"

План-конспект

Тема уроку:  Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа „Останній дюйм”.    

Ніколи не знаєш,
 на що ти здатний,
доки не спробуєш.
Дж. Олдрідж
Тип уроку Урок засвоєння нових знань
Компетенції учнів на уроці  
Соціальна, комунікативно-мовленнєва, інформаційна, полікультурна,  читацька, морально-етична, компетентність продуктивної творчої діяльності
Мета уроку:
Ознайомити  на уроці зі сторінками життя, літературною діяльністю Джеймса Олдріджа, ідейними засадами оповідання на основі використання теорії літератури; удосконалювати уміння учнів  переказувати текст оповідання, визначаючи ключові епізоди та  уміння вести діалог. Сприяти розвитку творчого мислення, зв’язної мови та навичок пізнавального процесу. Виховувати  читацьку культуру, формувати загальнолюдські ціннісні орієнтири: повагу до сімейних вартостей та родинних взаємовідносин.
Очікувані результати: після вивчення цієї теми учні зможуть:
Ø розповідати про основні віхи життєвого і творчого шляху Джеймса Олдріджа та визначати  ідейні засади оповідання на основі використання теорії літератури;
Ø  переказувати текст оповідання, визначаючи ключові епізоди;
Ø  лаконічно узагальнювати основну ідею твору ;
Ø творчо працювати над текстом твору, аргументовано доводити свою точку зору;
Ø використовувати літературні твори як засіб формування загальнолюдських цінностей.
  Обладнання уроку:       Портрет Дж. Олдріджа, підручник, мультимедійна презентація «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа «Останній дюйм», комп’ютер

Дидактичні та методичні матеріали

-         тестові завдання
-         роздатковий матеріал для словникової роботи : лексичний коментар
-         авторська презентація ( ілюстративний матеріал,  схематичне співставлення рис характеру);
-         технологія  випереджального навчання випереджальне завдання –
-         дискусія;
-         мозкова атака;
-         евристичний метод;
-         коментоване читання, читання в особах
-         групова форма роботи;
-          фанфік (творча робота);
-         робота з підручником;
-         рольова гра;
-         ілюстративний метод;
-         рефлексія.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці


Ø Он-лайн кросворди http://cross.highcat.org/ru_RU/
Ø Карти знань http://bubbl.us/
Комп’ютерні програми
Ø  програма Power Point;
Ø програма  My Test
Ø   програма   Microsoft Publisher
                                                               Хід уроку
І. Організаційний момент: створення психологічної обстановки для проведення уроку 
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль
.
   Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Вік? Погляди на життя? А як треба жити? Що робити, щоб життя стало кращим?
Чи можливе подолання відстані між людьми?(проблемне питання) 
На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа „Останній дюйм”», ми спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми -- батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення.
На попередньому уроці ви отримали випереджальне завдання: прочитати оповідання «Останній дюйм» та ознайомитися з біографією Джеймса Олдріджа.
А тепер я запрошую вас у творчу майстерню Джеймса Олдріджа. 
Інтерв’ю з письменником
Шановний Джеймсе Олдрідж, розкажіть, будь ласка, про свою родину?
Я народився 10 липня 1918 року у невеличкому селищі австралійського штату Вікторія в інтелігентній багатодітній  родині корінного лондонця (я був п’ятою дитиною). Незабаром наша родина переїхала у містечко Суон Хілл. Батько працював редактором місцевої газети. він був людиною освіченою, скромним і невибагливим у побуті.  Мати все життя присвятила нам, дітям; була вірним другом і супутником батька. 
 Заробіток батька був невеликий: його ледь вистачало, щоб прогодувати сім'ю. Тривалий час молоко й масло було розкішшю в нашому домі...  Одягу  ніколи не купували: його шили й перешивали, передаючи від старших молодшим.
Про що ви мріяли в дитинстві?
Можливо, вам це покажеться дивним, але я мріяв про те, щоб перетворити величезну австралійську пустелю на квітучий оазис.
Які спогади дитинства викликають у вас сльози?
Одного разу я поставив собі мету: придбати сідло для свого поні. З великими труднощами зібрав гроші. Коли ж нарешті можна було йти купувати сідло, батько був змушений віддати поні молочникові, якому заборгував велику суму.  Це був день справжнього відчаю.
Яку освіту ви здобули?
Мені пощастило вступити до спеціального комерційного коледжу в Мельбурні. Щоб мати можливість навчатися, я до ночі працював у редакції газети вантажником, виконував будь-яку роботу. У 1938 році я вступив до Лондонської економічної школи. Провчився один рік і вирішив повернутися до журналістики. Я став військовим кореспондентом кількох англійських газет. У 1938 році я вступив доЛондонського університету. Успішно його закінчив і  працював в редакції газети.
Розкажіть, будь ласка, про свій світ захоплень
- Я любив рибальство, весловий спорт і полювання, авіацію та підводне полювання.Але постійним моїм захопленням було мистецтво, зокрема література. Я прекрасно знаю усю європейську літературу, а також американську і австралійську.

Які люди вам подобаються?

Я завжди зневажав білоручок, а симпатизував біднякам, простим, щиросердним людям. Прагну допомогти тим, хто попав в біду.

Ваша творча спадщина, яка вона?

Це романи «Справа честі», «Морський орел», «Дипломат», «Мисливець», книга «Золото і пісок» (збірник оповідань та новел).      

Яка головна тема ваших творів?

У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама – вибір. Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду.
Шановний Джеймс Олдрідж, щоб ви хотіли побажати вашим шанувальникам?
 Нехай кожен з вас задумається: «А чи все я зробив для того, щоб рідним людям було біля мене затишно, спокійно!»
ІІІ. Сприйняття і первинні усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивченого
Слово вчителя. Читаючи вдома оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм», можливо ви зустріли багато незнайомих слів. Які слова були для вас невідомими?
   Отже, доцільно провести словникову роботу

Лексичний  коментар

Дюйм  одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см.
Фут — одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48см.
Миля  одиниця довжини, яка використовується тепер зде­більшого у морській справі, рівна 1852 метрам.
Фунт  основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5 г.
Хамсин  сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пус­телі.
Авантюра  ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і при­речена на провал.
1. Робота за змістом оповідання «Сюжет і герої оповідання «Останній дюйм»
Згадайте з уроків основ здоров’я, що таке екстремальна ситуація. (Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини). Пригадайте твори, в яких герої потрапляють в екстремальну ситуацію. («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «15-річний капітан»).  Наші герої з оповідання «Останній дюйм» теж опинились в екстремальній ситуації.  
2. Завдання і запитання до учнів. Мозкова атака
-         Хто є головними героями оповідання? 
-         Скільки років Деві?
-         А батькові?
-         У якій родині живе і росте хлопчик? 
-         Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв?
3. Вибіркове читання
-          Зачитайте, що автор говорить про батьків Деві.
-         Яким було ставлення батьків до Деві?
-          У чому причина таких стосунків?
 4. Розв’язування проблемного питання
- Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і людьми? 
- Чому з’явилася тріщина у стосунках між рідними людьми?
Ø Самотність
Ø Недовіра
Ø Байдужість
Ø Зрада
Ø Конфлікт
Ø Непорозуміння
Ø Відчуження
  5. Робота з підручником. Коментоване читання
Отже, ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином. Продовжимо мандрувати сторінками оповідання.
-         Куди вирушили герої оповідання? 
-         З якою метою?
-         Чи небезпечна ця поїздка?

      - Як почуває себе у польоті хлопчик? Чому у нього «нещасний вигляд»?
- Як ви думаєте, що його більше лякає – політ на літаку чи ситуація, коли вони з батьком лишаються на одинці? Відповідь обгрунтуйте.

-         Як батько ставився до сина під час польоту?  Підтвердіть словами з твору.
-         Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи узяв все потрібне для сина?
-         Що трапилося з Беном під час останньої поїздки? 
-         А як повів себе Деві?
6.  Читання в особах
-          Чи вдалося врятуватися Бенові й Деві? 
-          Що змінилося в їхніх стосунках?
-           Як про це говорить автор? 
-         Що не розгледіли батьки в своєму хлопчикові?
-          Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька?
7. Дискусія
-          Чи є майбутнє у стосунках батька й сина?)
Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?  Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1. Інформація про фанфік та його складання
-         Давайте спробуємо уявити продовження оповідання, де герої зрушують стіну відчуження, долаючи останній дюйм. Творча група отримала випереджальне завданння – скласти фанфік. Ми цю роботу вже виконували.
-          що таке фанфік?
Фанфік – (прихильник художньої літератури) – це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.
Яка ж подальша доля наших героїв? (Рольова гра)
                                             Фанфік
-         Деві, ти справжній герой. Тобі-таки вдалося подолати останній вирішальний дюйм.
-         Батьку, це завдяки тобі. Без тебе я б не впорався.
-         Мамо, це ти? Ти повернулась? Ти більше ніколи не покинеш нас?
-         Ні, мій любий хлопчику. Про цю пригоду пишуть у всіх газетах, щойно дізналась, то відразу прилетіла першим літаком. Деві, Деві, мій маленький дорослий хлопчик.
-         Мамо,мені вдалося врятувати батька і посадити літак.
-         Я пишаюсь тобою, синку. Ти не тільки батька врятував, а й мене.
-         І тебе, мамо?
-         Так, синку. Я зрозуміла, моє життя без вас неможливе.
-         Ти мене пробачиш, Бене?
-         Я вже давно тобі все вибачив. Дуже радий тебе бачити.
-         Тепер все буде по-іншому, у нас попереду довге і щасливе життя.
3. Робота з епіграфом
Звернемося до нашого  епіграфа. Прочитайте його. Як ви його розумієте?  Дюйм - це крок назустріч один одному – це та відстань, яку необхідно подолати людям для того, щоб розуміти один одного. Іноді на це витрачаються роки..
  Автор своєрідно вирішує проблеми батьків і дітей. Він відправляє своїх героїв в екстремальну ситуацію. Лише так, перед обличчям смерті герої розуміють, що вони рідні, батько і син, не лише по крові, а і мають душевну близькість. Починають долати останній дюйм, який відділяв їх один від одного протягом років. Відчувши відповідальність один за одного, батько і син змогли розгледіти, зрозуміти і по-справжньому полюбити один одного.
Як ви думаєте, чи має місце ця проблема сьогодні?
        5.Робота в парах. Скласти «дерево порозуміння»
Поміркуйте,  які поради ви дали б батькові та синові,щоб вони могли подолати останній дюйм відстані? Запишіть їх на листочках і почепіть на «дерево порозуміння».
Учні дають свої поради.
Вчитель. Ось наше дерево  звеселилося барвистими листочками і буде символізувати дерево вирішення проблеми між батьками та дітьми.
      Підведення підсумків уроку
-         Який жанр твору «Останній дюйм»?
-         Доведіть, що твір «Останній дюйм» є оповіданням?
-         Яка тема оповідання?
-         Яка основна ідея?
-         Які висновки в контексті проблеми  «батьки і діти» можна зробити:
1) взаємини між батьками і дітьми завжди були серйозною проблемою;
2) найстрашніше за все байдужість, стіна непорозуміння, незнання одне одного;
3) найбільше залежить від батьків,тому що в них більший життєвий досвід;
4) треба пам’ятати, що кожна людина-це світ. І цей світ потрібно поважати.
    Давайте подумки перегорнемо сторінки оповідання, згадаємо ключові моменти, замислимося над тим, про що йшла мова на уроці….
Рефлексія
1.     Сьогодні я дізнався…
2.     Було цікаво…
3.     Я  зрозумів, що…
4.     У мене вийшло …
5.     Я  зміг …
6.     Я  спробую…
7.     Мене здивувало…
8.     Урок дав мені для життя
9.     Мені захотілося
Заключне слово вчителя
Дорогі діти! Бажаю вам, щоб ваші родини були наповнені затишком, взаєморозумінням, злагодою, добробутом, щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями.  Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.  Оберігайте свої родини!
Одвічна тема — це батьки і діти,
Де всюди поруч радість і жура.
Тут завжди є причина порадіти
І місце є для щастя і добра
        Вручення  сувенірів  під пісню «Родина»
V. Оголошення і інструктування домашнього завдання
1.Початковий рівень – виписати крилаті вислови з оповідання;
2. Середній рівень – характеризувати Деві;
3. Достатній рівень – скласти сенкан на тему «Бен», «Деві»;  відповідати на запитання (с.248).
4. Високий рівень – виконати творче завдання: написати твір-роздум на тему «Наближається останній дюйм, і все в руках хлопчика».

Список використаних джерел

Дорофеєва Н. І. Касьянова С. П. Зарубіжна література: Підручник для 7 класу середніх загальноосвітніх закладів. – К.: Вежа, 2007. – 304 с.: іл.
Химинець А. А. Буктрейлер до оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм»
Олдрідж Дж. Твори.- К.: Молодь, 1974.
Янковський Ю. Джеймс Олдрідж. – В кн.: Олдрідж Дж. Твори.- К.: Молодь, 1974.
Н. Г. Красоткіна krasotkina.com/.../вірші/Батьки і діти.h.









План-конспект уроку в 11 класі.
Ернест Хемінгуей «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору

Мета уроку:
-         освітня: показати повість «Старий і море» як підсумок довгих моральних шукань Е.Хемінгуея; розкрити філософсько-символічну суть твору; визначити його художню своєрідність; дати поняття про «ефект айсберга»;
-         розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести навчальний діалог; формувати навички аналізу художнього тексту з використанням цитат, матеріалу; робити узагальнення й висновки;
-         виховна: формувати в учнів потребу в придбанні знань; толерантність у навч. взаємодіях; виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (особистісно орієнтований урок з використанням ІКТ).
Форма уроку: урок-занурення (в пошуках «Айсберга»).
Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда (навчальний діалог), повідомлення та презентація творчих робіт учнів, вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.
Інструментарій: тексти,  презентація для мультимедійної дошки, запис звуків моря.

Людина створена не для поразки
Людину можна знищити,
а здолати не можна
Е.Хемінгуей

Вчитель.
В усі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття .. Всі ми, люди, – дуже різні… Маємо різні звички, зовнішність, уподобання… Але є дещо таке, що єднає усіх нас, – те що робить нас людьми! Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Е.Хемінгуея. результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море», - книга, яку назвуть вершиною творчості Хемінгуея. Написана на основі реальних фактів. Одним із прототипів повісті став рибалка Григоріо Фуентес, який жив у присілку Кохімара, на Кубі. Він зловив великого марліна, але не зміг захистити від морських хижаків, тому плакав, як дитина, від втрати і образи.
Хемінгуей мріяв написати про це великий художній твір. Задум носив у собі 16 років. 1 вересня 1952 року у журналі «Лайф» була надрукована повість. За 48 годин продалося 5 млн 318 тис екземплярів. Це був справжній успіх!
Григоріо Фуентес став живою легендою. Можливо тому доля подарувала йому 104 роки життя. Помер він у 2002 році.
«Мені ніколи не доводилося вибирати героїв, скоріше герої вибирали мене. Я захоплювався людьми сильними, які підкоряють собі обставини», - писав Хемінгуей. У 1954 році письменнику було присуджено Нобелівську премію з літератури.
Повість стала улюбленим твором кубинських рибалок, які на власні кошти встановили пам’ятник Хемінгуею.
Робота з текстом
Ось так народилась повість. Сюжет її дуже простий. Давайте згадаємо, як розгортаються події.
Короткий переказ змісту
Так, все дуже просто. Але на перший погляд. Уважний читач побачить у творі занадто більше. Адже важливі життєві уроки, підказки та мудрі думки розсипані на сторінках твору, наче корали і перли, щедро подаровані морем. А як їх побачити? Як дістати?
Хемінгуей використовує цікавий художній прийом – «ефект айсбергу».
-         Які асоціації у викликає у вас слово айсберг?
На екрані малюнок айсбергу
Вчитель.
Як відомо, одна третина айсбергу знаходиться над водою, а дві – під водою. Саме ці дві третини і повинен побачити, відчути, домислити читач. Адже багато у творі не сказано вголос автором. І цей підтекст потрібно розкрити. Давайте зануримося в текст і віднайдемо, що приховано в підводній частині твору, тому що вершина айсберга не відкриває секретів.



План роботи
І рівень. Жанрова специфіка повісті.
ІІ рівень. Символічне значення назви повісті.
ІІІ рівень. Проблематика повісті.
ІV рівень. «Я – незвичайний старий» (образ Сантьяго).
V рівень. Символічний сенс сутички старого з рибою.
VІ рівень. Ідея повісті Е.Хемінгуея «Старий і море».

І рівень. Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки. Автор точно називає, скільки старий виходив у море – 84 дні не спіймав жодної риби… Це початок не оповідання, а притчі.
-         Згадайте, у чому особливості притчі як літературного жанру?
ІІ рівень. «Старий і море» - символічна назва повісті.
-         Доповніть назву можливими змістовими парами-асоціаціями:
«Людина й природа»
«Смертне й вічне»
«Людина і Всесвіт»
«Людина і суспільство»
«Повторне і прекрасне»

ІІІ рівень. Назва повісті вказує на проблеми, які в ній розкриває автор:
-         взаємовідносини людини і природи;
-         сенс буття, життя і смерті;
-         співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
-         місце людини в суспільстві і Всесвіті;
-         непорозуміння між людьми.
У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий рибалка Сантьяго.

IV рівень. Робота над образом рибалки. Це один з найбільш «філософічних» героїв Хемінгуея. «Герой Сантьяго мені подобається більше за інших персонажів», - так говорив Хемінгуей. Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий».
-         З’ясуємо, в чому унікальність цього героя?
-         Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм стару людину?
-         Прочитайте портрет рибалки.
«Старий був кощавий, виснажений, потилицю його поорали глибокі зморшки, на обличчі потемніли коричневі плями, що з’явилися від сонячного проміння, відбитого тропічним морем. Долоні старого були посічені глибокими поперечними рубцями від плетеної жилки, якою він тягнув з води велику рибу. Та жоден з тих рубців не був свіжий – усі старі, як борозни на пересохлій  землі.
Геть усе в нього було старе, крім очей, а вони мали колір моря і блищали весело й непереможно.
То були дивовижні плечі – і досі ще могутні, хоч які й старі, - і шия також іще міцна…»
-         Звідки старий Сантьяго черпає силу? Мужність і стійкість? Щоб з’ясувати це, згадаймо, чим він жив у молодості і чим живе зараз (за допомогою ключових слів).

скінчилися дні перемог і досягнень;
немає домашнього вогнища,
спогади про Африку,
глузування (невдаха),
надія – Манолін,
друг - море
 

юнга на човні,
берега Африки,
дні перемог і досягнень,
чемпіон,
переможе будь-якого супротивника,
не знав, що таке самотність
 

Сьогодення:
 

Минуле:
 









Рольова гра «Про що розповість море» (монолог від імені моря читає учень на тлі звуків морського прибою із зображенням морських пейзажів).
Мотив єднання людини і природи в повісті пов’язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут не все так просто. Звернемося до ключового епізоду – сутички старого з рибою.
Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення.


Вікторина «Що ти знаєш про цю рибу?»
1.     Як звали рибу, з якою прийшлося старому боротися протягом 3 діб (Марлін).
2.     Яку швидкість розвиває Марлін (до 140 км/год).
3.     Яка вага цієї риби (маса сягає до 1200 футів – 600 кг).
4.     Яка вага риби, що сподівався зловити старий? (1000 футів – 400 кг).
5.     Скільки має важити наживка, щоб зловити рибу вагою в 400 кг? (Виходячи із тексту, старий для наживки ловив рибини, які важили десь 1,5 – 3 кг).
6.     Скільки метрів міг сягати Марлін? (до 5м).
Епізод з фільму «Сутичка старого з рибою»
-         Що змусило старого на 85 день вийти в море? Чому саме 85 день? (старому 85 років)
(Довести собі, що він ще сильна й не стара людина і досконало володіє своїми професійними навичками, що є суттю і основою його життя. «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести»).
-         Завдяки чому старий витримав важке випробування?
Узагальнення
         Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі.
-         На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?
Висновок.
         В образі рибалки письменник показав непереможний дух людини,яка здатна протистояти зовнішнім, більш сильнішим ніж він обставинам. Старий – це втілення найвищої духовної мудрості, істини життя, що проявляється в любові до всього оточуючого.

          У фіналі повісті герой спить. Але йому, як і раніше, спиться Африка, леви, (старий не полює на них у ві сні, а тільки з любов’ю спостерігає за їхніми іграми і абсолютно щасливий). А значить, що в глибині душі він ще молодший і попереду буде ранок завтрашнього дня, загадковий і таємничий, як завжди. Це і є його прижиттєвий рай, набуття нового з’єднання з природою.
         А ще старому обіцяне майбутнє життя: його досвід, його любов, всі його мили перейдуть в його учня – хлопчика Могноліно, заради любові якого варто було бути «незвичайним старим», здатним навіть на диво. Значить, є сенс жити, значить «людина вистоїть».
         Попрацюйте в парах «Віднайдіть айсберги, заховані Е.Хемінгуеєм у океанських глибинах».

Принцип «айсбергу»
в повісті-притчі Е.Хемінгуея «Старий і море»
         Повість не тільки про старого і хлопчика, але про людину і людство. Повість розкриває основи людського існування.
1.     Внутрішня перемога над собою героя повісті.
2.     Перемога над своїм страхом.
3.     Перемога над безсиллям навіть тоді, коли все видається втраченим.
4.     Перемога над тими, хто вважав Сантьяго невдахою.
5.     «Безглуздо втрачати надію, - думав старий, - безглуздо й, мабуть, гріх». (Надія вмирає останньою).
6.     Доля людини серед стихії. (Постійний ризик).
7.     Людина і світ (Сантьяго оточують море, небо, риби, зірки). Взаємозв’язок.
8.     Людина не переможна, бо вона здатна вистояти і подолати всі перешкоди.
9.     Самотність старого (родини немає). Чужий серед своїх, серед людей.
10.                        Є хлопчик, який  буде продовжувати його справу (тому фінал оптимістичний). Надія на майбутнє.
11.                        У «життєвому морі» кожна людина має свою мету («рибу»), проте на неї чатують вороги та перешкоди («акули»).
12.                        Герой-одинак перемагає (І один в полі воїн).
13.                       Батьки намагаються віддалити хлопчика від старого вчителя-друга. Відчуженість і роз’єднання людей є норма.
14.                        Гармонія з природою – у боротьбі переможець і переможений досягають своєрідної  гармонії.
15.                        Море і риба Сантьяго ближчі ніж людське суспільство.
16.                        Море – непереборна сила природи, це сама вічність і утлий човник на тлі безмежного моря – це пісчинка (людське життя із вічністю – це є миттєвість).
17.                        Віра в людину – «Людину можна знищити, а здолати не можна».
18.                        Знання передаються із покоління в покоління.
Айсберг на те й айсберг – що його неможливо побачити увесь. Кожен може відшукати в повісті-притчі щось своє.

Завдання:
     Сформулюйте «Кодекс Хемінгуея».

Підсумки уроку.
-         Дякую за відповіді.
Плекайте у собі найкращі риси і прагніть досконалості.
Знай, що життя – це теж безмежне море:
То шторми б’ють, то радужна гладінь…
В труді натхненнім, в радості і горі
Не кинь весло. Весло не кинь!

         Бажаю вам у боротьбі з життєвими стихіями завжди бути гідними переможцями, як старий Сантьяго із повісті Е.Хемінгуея. Будьте оптимістами і борцями! Успіхів вам і віри у свої сили! І нехай ці маленькі сувеніри будуть доброю згадкою про наш урок і нагадуванням, що ніколи не можна опускати руки, а наполегливо йти до перемог, не втрачати віри у свої сили не заплямувати високого звання Людина!
(Роздати сувеніри – маленькі паперові рибки з побажаннями).
Виставлення та мотивація оцінок.
Домашнє завдання.
Твір-роздум
1.     За що я можу подякувати Хемінгуею?
2.     Чи важко бути переможцем?
3.     У чому сила людини?
4.     «Послання молодому поколінню» (Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді).